آموزشگاه هنرهای نمایشی

هیلدا حسینی خواه| نخستین گزارشگر خانم لیگ برتر والیبال ایران

هیلدا حسینی خواه| نخستین گزارشگر خانم لیگ برتر والیبال ایراناین روزها بحث گزارشگری بانوان در رادیو خیلی داغ شده است؟ نظر شما به عنوان یک گزارشگر در اینباره چیست؟

من گزارشگر حرفه ای نیستم. کاری که انجام میدهم در واقع گزارشی خلاصه از مسابقه از آغاز تا زمانی است که ارتباط زنده برقرار می شود. فرصتی برای گزارش فنی مسابقه به آن صورت نیست. در فرصت های زمانی محدود، ارتباط رادیو ورزش با خبرنگار مستقر در سالن برگزاری مسابقه برقرار و نتیجه مسابقه، ترکیب دو تیم، تعداد تماشاگران حاضر در مسابقه و اینکه چه کسی تا آن زمان امتیازآورترین بازیکن مسابقه بوده ، اعلام می شود.

هفته پیش درباره نعیمه ظفر گفته شد که نخستین گزارشگر دختر تاریخ لیگ برتر بسکتبال است و شما را هم به ما به عنوان نخستین گزارشگر دختر لیگ برتر والیبال معرفی کردند.

من کاری به کسی که لیگ برتر بسکتبال بانوان را گزارش می کند، ندارم اما در مورد خودم باید بگویم من نخستین گزارشگر والیبال بانوان در رادیو نیستم هر چند خیلی تمایل دارم تا نحوه گزارش من برای رقابت های لیگ برتر والیبال بانوان به صورت جامع تر و با زمان بیشتری باشد. افرادی در رادیو ورزش کار می کنند که سوابقی طولانی دارند بنابراین اصلا درست نیست که من بگویم مثلا نخستین گزارشگر تاریخ رادیو ورزش هستم و این ادعا خیلی غیرحرفه ای و بی انصافانه است. هر زمانی که از طرف رادیو ورزش به من گفتند که در تاریخ مقرری به سالن برگزاری برای گزارش مسابقه بروم با کمال میل پذیرفتم و واقعا از این کار لذت می برم.

ایده گزارش زنده ورزش بانوان از کجا آمد؟

دکتر قاسمی مدیر رادیو ورزش گام های مثبتی در این حیطه برداشته است. ایشان با اشراف کامل نسبت به مسائل ورزشی نسبت به اهمیت ورزش بانوان نیز اهمیت زیادی قائل هستند و باعث شدند تا ورزش بیشتر دیده شود. گزارش های لیگ برتر والیبال بانوان با حمایت و ایده ایشان آغاز شد.

شما خودتان ورزشی هستید؟

من فوتسال بازی می کردم اما به والیبال نیز علاقه بسیار زیادی دارم. سعی کردم دوره های آموزشی گزارشگری را بگذرانم و اینکار را هم کردم. البته در جاهای مختلف آموزش دیدم. در رابطه با مسائل والیبالی هم آقای جمشید حمیدی کارشناس و پیشکسوت والیبال همیشه راهنمای من هستند. من شاگرد ایشان هستم و بسیاری از روزنامه نگاران جوان عرصه خبری با کمک ایشان خبرنگار شده اند. اگر قرار باشد رادیو ورزش در عرصه گزارشگری همچنان از من استفاده کند قطعا کمک های آقای جمشید حمیدی بسیار کارساز خواهد بود.

شنیده ایم بازیگر هم هستید و البته کار دوبله هم انجام داده اید؟

من بازیگر نیستم. سریالی بازی می کردم که متاسفانه به دلیل مشکلات مالی متوقف شد که اتفاق بسیار تلخی برای من و سایر افراد حاضر در این سریال بود. البته شاید در ماه های آینده اتفاق های جدیدی برای این پروژه بیفتد. در مورد دوبله هم باید بگویم در این زمینه هم تجربه زیادی ندارم اما سه ، چهار کار دوبله داشته ام. استادم در دوبله آقای علی حیدریان هستند.

به نظر شما چرا ورزش بانوان در رسانه های ما چندان دیده نمی شود؟

چون ورزش بانوان پخش زنده ندارد و البته ضعف شدید در زمینه های فنی هم باعث می شود بسیاری از لیگ ها چندان جذاب نباشند. در مورد اینکه چرا ورزش بانوان چندان دیده نمی شود به تفصیل می توان بحث کرد و البته در این بحث هم باید از نظرات کارشناسان متعدد ورزشی و رسانه ای استفاده کرد. اما چیزی که می توانم بگویم این است که ورزش بانوان در حال حاضر اوضاع بهتری در رسانه ها نسبت به گذشته دارد هر چند حجم خبرهای مربوط به حوزه ورزش بانوان خیلی باید بیشتر از چیزی باشد که الان می بینیم. متاسفانه حاشیه های بی ارزش و به خصوص حاشیه های فوتبال نسبت به ورزش بانوان ارجحیت دارند که این اصلا درست نیست.

دوست دارید در رادیو به یک گزارشگر مطرح تبدیل شوید؟

مطرح شدن هدف نیست، هدف تکامل در حرفه ای است که دوست دارم . گزارشگری واقعا لذت بخش است. امیدوارم فرصت برای پخش زنده برای همه رشته های ورزشی بانوان خیلی بیشتر شود به خصوص رشته هایی مثل والیبال که واقعا می توانند لحظات جذاب و هیجان انگیزی داشته باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید