آموزشگاه هنرهای نمایشی

اختتامیه جشنواره فجر | برندگان سیمرغ های جشنواره فیلم فجر 96

«اختتامیه سی و ششمین جشنواره فجر»، با معرفی آثار برتر به پایان رسید.
اختتامیه جشنواره فجر از ساعت 19 یکشنبه 22 بهمن ماه 96 در مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد.. مراسم اختتامیه جشنواره فجر با اجرای رضا رشیدپور برگزار شد. برندگان سیمرغ های جشنواره فجر 96 در اختتامیه جشنواره اعلام شدند.

برندگان سیمرغ های جشنواره فیلم فجر 96

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «حیوان» ساخته برادران ارک اهدا می‌شود.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری به فرید ناظرفصیحی برای فیلم «چهارراه استانبول» اهدا شد.
سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای فیلم تنگه ابوقریب اهدا شد.
سیمرغ بلورین «بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه» ؛ فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، هومن سیدی

برنده سیمرغ بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر 96:

سیمرغ بلورین «بهترین بازیگر نقش مکمل زن» جشنواره فیلم فجر اهدا شد به: فیلم‌های «چهارراه استانبول» و «عرق سرد»، سحر دولت‌شاهی
سیمرغ بلورین «بهترین بازیگر نقش مکمل مرد» جشنواره فیلم فجر اهدا شد به: جمشید هاشم پور برای فیلم دارکوب
سیمرغ بلورین «بهترین بازیگر نقش اول زن» جشنواره فیلم فجر اهدا شد به: فیلم «دارکوب»، سارا بهرامی
دیپلم افتخار «بهترین بازیگر نقش اول مرد» جشنواره فیلم فجر اهدا شد به فیلم «شعله ور»، امین حیایی.
سیمرغ بلورین «بهترین بازیگر نقش اول مرد» جشنواره فیلم فجر اهدا شد به: فیلم تنگه ابوقریب، و عرق سرد؛ امیر جدیدی

برنده سیمرغ بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه جشنواره فیلم فجر 96

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: تنگه ابوقریب (سعید ملکان)
اولین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: ابراهیم حاتمی‌کیا (به وقت شام)
دومین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: بهرام توکلی (تنگه ابوقریب)
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: کامبوزیا پرتوی (کامیون)
دومین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: مغزهای کوچک زنگ زده (هومن سیدی)
سیمرغ بلورین بهترین فیلم: تنگه ابوقریب (سعید ملکان)

گزارش مشروح اهدای جوایز جشنواره فجر

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: بهرام و بهمن ارک (برای فیلم حیوان) اهدا شد.
بهمن ارک بعد از دریافت جایزه از دستان رسول صدرعاملی گفت: از توجهی که به ما شد و مسئولانی که هستند تشکر می کنم و امیدوارم بیشتر به سینمای کوتاه توجه شود.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری: فرید ناظرفصیحی (چهارراه استانبول)
فرید ناصر فصیحی؛ برنده جایزه بهترین جلوه های بصری بعد از دریافت جایزه از دستان بهرام بدخشانی گفت: من از مصطفی کیایی تشکر می کنم و تولدش را هم تبریک می گویم. واقعا هیجان زده هستم و فکر می کنم این جایزه کار ما را از امروز سخت تر می کند.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی (تنگه ابوقریب)
پسر محسن روزبهانی بعد از دریافت جایزه از حسن حجسته پشت تریبون رفت و گفت: من به نیابت از پدر از تمام اعضای گروه تشکر می کنم به این دلیل که پشت صحنه ما به استانداردهای جهانی نزدیک بود و واقعا کم و کاستی نبود.
سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: سعید ملکان (تنگه ابوقریب)
سعید ملکان بعد از دریافت جایزه بهترین طراحی چهره پردازی از دستان خسرو دهقان گفت: از تمام بازیگران فیلم تنگه ابوقریب تشکر می کنم به خصوص امیر جدیدی، علی سلیمانی، حمیدرضا آذرینگ و جواد عزتی. سیمرغم را به اجراگران گریم فیلم تقدیم می کنم.
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: عباس بلوندی (سرو زیر آب)
عباس بلوندی پس از دریافت سیمرغ خود از دست فرشته طائرپور گفت: از هیات داوران که من را لایق دانستند تشکر می کنم. سیمرغم را به همه گروه فیلم سرو زیر آب همچنین دوستانم در انجمن طراحان صحنه تقدیم می کنم.
سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: سارا خالدی‌زاده (بمب، یک عاشقانه)
خالدی‌زاده پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان کمال تبریزی گفت: از هیات داوران تشکر می‌کنم. از گروه خوب فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» تشکر می‌کنم و جایزه را به آنها اهدا می‌کنم. از محسن شاه‌ابراهیمی هم به صورت ویژه تشکر می‌کنم.
سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: علیرضا علویان (به وقت شام، مغزهای کوچک‌زنگ‌زده)
علویان پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان محمدرضا فروتن گفت: از ابراهیم حاتمی کیا و هومن سیدی به خاطر اعتمادشان تشکر می کنم. همچنین از محسن کیایی ، سهیل بیرقی، محمد خزاعی و سعید سعدی هم تشکر می‌کنم. همچنین از گروهم در استودیو و… هم سپاسگزارم. و همچنین از پژمان لشکری‌پور.
سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: رشید دانشمند (تنگه ابوقریب)
دانشمند پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان فرشته طائرپور گفت: از یداله صمدی یاد می‌کنم او حداقل دوسال است که کار نمی‌کند.
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: به وقت شام (کارن همایون‌فر)
همایونفر پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان کمال تبریزی گفت: خیلی خوشحالم که اینجا هستم. از هیات داوران و حاتمی کیا تشکر می‌کنم. هر بار با او کار می‌کنم و جایزه‌هایی که می‌برم واقعا برای او است. این جایزه متعلق به ابراهیم حاتمی‌کیاست و کسانی که جانشان را می‌دهند که ما اینجا جشن برگزار کنیم.
سیمرغ بلورین بهترین تدوین: بهرام دهقانی و محمد نجاریان (عرق سرد)
دهقانی و نجاریان روی سن آمدند و سیمرغ‌های خود را از رسول صدرعاملی وحسن خجسته گرفتند. دهقانی ابراز امیدواری کرد که این جایزه را برادرش در هیات داوران (خسرو دهقان) به او نداده باشد!
سیمرغ بلورین بهترین مدیرفیلمبرداری: علیرضا زرین‌دست (سرو زیر آب)
زرین‌دست پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان بهرام بدخشانی ضمن تشکر از هیات داوران از حامد حسینی و محمدعلی باشه‌آهنگر تشکر کرد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه: مغزهای کوچک‌زنگ‌زده (هومن سیدی)
هومن سیدی پس از دریافت سیمرغ بلورین گفت: اصلا نمی‌دانستم چنین جایزه‌ای وجود دارد. خیلی از همه سپاسگزام و کلیشه‌ترین جمله‌ای که وجود دارد را می‌گویم بارها شنیده‌اید، می‌گویند که من جایزه‌ام را از مردم گرفتم، من هم همین را می‌گویم.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول: خجالت نکش (رضا مقصودی)
رضا مقصودی پس از دریافت جایزه از خسرو دهقان مثل سیدی ابراز تعجب کرد و از حضور احمد مهران‌فر در این فیلم تشکر کرد و گفت: او خیلی برای نقش‌اش و رسیدن به آن زحمت کشید.
رشیدپور در ادامه مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: به دلیل تعدد فیلم‌های خوب ممکن است ببینید در ادامه مراسم، در برخی بخش‌ها دو سیمرغ اهدا شود.
او در ادامه برای سنجش میزان محبوییت چهره‌ها در بین حضار، نام بازیگران نامزد دریافت سیمرغ را برد و از حضار خواست برای آنها دست بزنند. در ادامه هیأت داوران روی سن آمدند.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: سحر دولتشاهی (عرق سرد-چهارراه استانبول)
سحر دولتشاهی پس از دریافت سیمرغ بلورین ضمن تشکر از مصطفی کیایی برای اعتماد دوباره به او و ذکر این که جای او در مراسم خالی است، گفت: هر پنج بازیگر اصلی فیلم «عرق سرد» نامزد شده‌اند، عجب کارگردانی… او اظهار امیدواری کرد جشنواره فجر جشنواره واقعی سنیمای ایران باشد و محل تجدید دیدار هنرمندان با هم و این که از کارهای هم کیف کنیم و دلخوری‌ها کم‌تر باشد.
سیمغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: جمشید هاشم‌پور برای فیلم «دارکوب»
در این بخش دختر جمشید هاشم‌پور روی صحنه آمد و به نیابت از پدر از داوران تشکر کرد.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: سارا بهرامی (دارکوب)
سارا بهرامی بعد از دریافت جایزه از رسول صدرعاملی گفت: این سیمرغ خیلی برایم ارزشمند است. از هیات داوران تشکر می کنم و خیلی از بهروز شعیبی ممنونم که این نقش را به من داد و همچنین از محمود رضوی وتک تک دوستانم در دارکوب تشکر می کنم. از همه دوستانی که من را تشویق کردند سپاسگزارم. از نویسندگان فیلم دارکوب و علیرضا برازنده هم تشکر می کنم. از امین حیایی که خیلی من را یاری کرد و پارتنر خوبی بود تشکر می کنم. به افتخار مادرم که در سالن است دست بزنید و سیمرغ بلورینم را به خانواده نازنینم و همه کسانی که برایم عزیز هستند، تقدیم می کنم.
دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد: امین حیایی (شعله‌ور)
امین حیایی، بعد از دریافت دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد برای فیلم «شعله ور» از حضار تشکر کرد و از روی صحنه پایین رفت.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: امیر جدیدی (عرق سرد و تنگه ابوقریب)
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: کامبوزیا پرتوی (کامیون)
کامبوزیا پرتوی بعد از حضور روی صحنه ضمن انتقاد از این که داوران بازی سعید آقاخانی را ندیده‌اند، از او خواست روی سن بیاید. پرتوی گفت: این سومین جایزه ای است که این فیلمنامه می گیرد و برای همین با دست و دلبازی آن را به آقاخانی تقدیم می کنم. او سیمرغ خود را به سعید آقاخانی اهدا کرد.
سعید آقاخانی گفت: امسال آنقدر بازی‌ها خوب بود، انتخاب سخت شده بود. کامپوزیا پرتوی بی‌نظیر است و از او سپاسگزارم.
دومین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: مغزهای کوچک زنگ زده (هومن سیدی)
او بعد از دریافت این جایزه با اشاره به هیجانات برخی تماشاگران حاضر در سالن به شوخی گفت: فکر کردم سالن را اشتباه آمده‌ام و مراسم در سالن دیگری است. بازیگرانم و همه عوامل کارعالی بودند و از آنها تشکر می کنم.
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران: بمب، یک عاشقانه (پیمان معادی)
پیمان معادی بعد از دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه داوران گفت: به هیات داوران خسته نباشید می‌گویم و از رسول اف تهیه کننده فیلم هم سپاسگزارم.
در این بخش وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی به جمع داوران روی سن اضافه شدند.
اولین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: ابراهیم حاتمی‌کیا (به وقت شام)
ابراهیم حاتمی کیا بعد از دریافت سیمرغ گفت: ممنونم از محبت داوران عزیز. من فیلمساز وابسته و فیلمساز این نظامم. من افتخار می کنم از کسانی حرف می زنم که باورشان دارم. من سی سال است روی این سن می آیم و می روم. از سازمان اوج تشکر می کنم. آنها خیلی زحمت می کشند و باید نام سربازان گمنام امام زمان را به آنها داد. متاسفم از همکارانم که وقتی اسم این سازمان هاو… به میان می آید، به آن معنا می دهم. افتخار می کنم برای مدافعان حرم فیلم ساختم. افتخار می کنم از بچه های سپاه و حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم. بابت کارهایم پشیمان نیستم. اگر خانه سینما به محل کارآفرینی تبدیل شود، من کارآفرینم چراکه یک سال رزق به آنها رساندم. امثال رشیدپور این واژه ها را می سازند. به تلویزیون اعتراض می کنم از مسئولان شبکه یک و دو، شکایتم را به خدا می برم. حاج قاسم سلیمانی با دیدن فیلم من اشک ریخت. این نگاه واقعا زشت است برای این مملکت. من شکایتم را به خدا می برم.
رشیدپور در واکنش به سخنان حاتمی‌کیا گفت: هرچه آقای حاتمی‌کیا گفت به جان می‌خرم و بر چشمم می‌گذارم و از اظهار لطفش تشکر می‌کنم. از نقد های صحیح او سپاسگزارم.
دومین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: بهرام توکلی (تنگه ابوقریب)
بهرام توکلی هم بعد از دریافت سیمرغ کارگردانی گفت: از هیات داوران و همه کسانی که به من کمک کردند سپاسگزارم.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم: تنگه ابوقریب (سعید ملکان)
سعید ملکان بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای «تنگه ابوقریب» گفت: از هیات داوران تشکر می کنم و جایزه ام برای همه اعضای گروه فیلم است و از آنها دعوت می‌کنم روی سن بیایند. به این دلیل که فضا کمی تلخ شد، من می‌خواهم یک نکته شیرین تعریف کنم. مردم برای اسم شهدا در آخر فیلم دست می‌زدند و این خیلی ارزشمند بود برای ما.
گروه سازنده تنگه ابوقریب روی سن آمدند و عکس یادگاری گرفتند.
برای اهدای جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی، اسحق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد و محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی روی سن آمدند.
سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی:سرو زیر آب (به تهیه کنندگی سیدحامد حسینی)
سید حامد حسینی؛ تهیه کننده فیلم «سرو زیر آب» سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کرد و گفت: ما تیمی داشتیم که کار سختی انجام دادند و محمدعلی باشه آهنگر سرپرست این تیم بود. خوشحالم تیم ما بسیار همدل بود و هرچه داریم در این فیلم از خون پاک شهدا بود و خواهش می کنم آنها را تشویق کنید.
برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران دبیر جشنواره و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما به حاضران روی سن اضافه شدند.
سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: مغزهای کوچک زنگ‌زده (هومن سیدی)
شاهسواری از سیدی حواست تا عوامل فیلمش را روی صحنه بیاورد.

نامزدهای جشنواره فیلم فجر 96

نامزدهای مسابقه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر، روز 21 بهمن و پس از اكران آخرين فيلم در پرديس ملت اعلام خواهند شد.
مسعود نجفی با حضور در برنامه با «همستان سینما» درباره زمان اعلام نامزدهای جشنواره گفت: به دلیل اينكه  با اعلام زودتر كانديداهاى نهايى، جشنواره در روزهاى پايانى از رمق مى‌افتد، امسال پس از اكران آخرين فيلم در پرديس ملت،طى نشستی كانديداها اعلام مى شوند.

نامزدهای  بهترین فیلم

بمب / پیمان معادی و احسان رسول‌اف
به وقت شام /محمد خزاعی
تنگه ابوقریب / سعید ملکان
دارکوب / سیدمحمود رضوی
سرو زیر آب / سیدحامد حسینی
کامیون / کامبوزیا پرتوی
مغزهای کوچک زنگ‌زده/ سعید سعدی

نامزد بهترین بازیگر مکمل زن

سحر دولتشاهی/ عرق سرد
سحر دولتشاهی/ چهارراه استانبول
لیلی رشیدی عرق سرد
نگار عابدی / دارکوب
هدی زین العابدین/ عرق سرد
بهترین بازیگر مکمل مرد

نامزد بهترین بازیگر مکمل مرد

پژمان جمشیدی / سوء تفاهم (خنده حضار!)
جمشید هاشم پور/ دارکوب
سیامک انصاری / بمب
فرهاد اصلانی / مغزهای کوچک زنگ زده
مسعودکرامتی چهارراه استبول

نامزد بهترین فیلمنامه

بمب پیمان معادی
سرود زیر آب باشه آهنگر
شعله ور هادی مفدم دوست
کامیون کامپوزیا پرتوی
مغزهای کوچک زنگ زده / هومن سیدی

نامزدهای بهترین کارگردانی

به وقت شام/ حاتمی کیا
تنگه ابوغریب/ بهرام توکلی
دارکوب بهروز شعیبی
سرو زیر آب /محمدعلی باشه آهنگر
کامیون/ کامپوزیا
مغزهای کوچک هومن سیدی

نامزدهای بهترین بازیگر زن

سارا بهرامی/ دارکوب
باران کوثری / عرق سرد
شبنم مقدمی/ خجالت نکش
ماهور الوند/ چهارراه استنبول،
مهناز افشار دارکوب
هانیه توسلی / سوء تفاهم

نامزدهای بهترین بازیگر مرد

امیر جدیدی / تنگه اوغریب و عرق سرد
امین حیایی / شعله ور
بابک حمیدیان / سرو زیر آب
ضا عطاران / مصادره
سعید اقاخانی/ کامیون
نوید محمد زاده / مغزهای کوچک زنگ زده

کاندیدهای بهترین طراحی لباس:

بمب: سارا خالدی زاده
خجالت نکش: رعنا امینی
سو تفاهم : سارا سمیعی
شعله ور : سوسن نوروزی
مغزهای کوچک زنگ زده: مارال جیرانی

کاندیدهای بهترین تدوین:

مهرداد خوشبخت – به وقت شام
فرامرز هوتهم- دارکوب
بهرام دهقانی- عرق سرد
مصطفی خرقه پوش – کامیون
مهدی سعدی – مغزهای کوچک زنگ زده

بهترین طراحی صحنه:

بمب – محسن شاه ابراهیمی
تنگه ابوقریب- محمدرضا شجاعی
سرو زیر آب – عباس بلوندی
سوتفاهم- کیوان مقدم

کاندیدهای بهترین موسیقی متن:

کارن همایونفر / به وقت شام
النی کاریندرو / بمب
حامد ثابت / تنگه ابوغریب
بهزاد عبدی /دارکوب
سهراب پورناظری شعله ور
کارن همایونفر / عرق سرد
بمب / محمد لطفعلی
به وقت شام / سیدهادی اسلامی
تنگه ابوقریب / حسن ایزدی، جواد مطوری، محمد برادران، محسن خیرآبادی
چهارراه استانبول / فرید ناصر فصیحی
سرو زیر آب /محمد خاکزاد
لاتاری و ماهورا / سینا قویدل
** بهترین جلوه‌های ویژه میدانی
بمب / عباس شوقی
به وقت شام / محسن روزبهانی
تنگه ابوقریب / محسن روزبهانی
سرو زیر آب / محسن روزبهانی
ماهورا / حمید رسولیان

بهترین طراحی صحنه:
بمب – محسن شاه ابراهیمی
تنگه ابوقریب- محمدرضا شجاعی
سرو زیر آب – عباس بلوندی
سوتفاهم- کیوان مقدم

بهترین صدابرداری:
ایرج بهزادی – بمب
ظاهر پیشوایی – به وقت شام
رشید دانشمند – تنگه ابوقریب
مهران ملکوتی – مغزهای کوچک زنگ زده

صداگذاری:
امپراطور جهنم
به وقت شام
تنگه ابوقریب
مغزهای کوچک زنگ زده
شعله ور

بهترین فیلمبرداری:
بمب /محمود کلاری
تنگه ابوقریب / حمید خضوعی ابیانه
سرو زیر آب /علیرضا زرین‌دست
عرق سرد /فرشاد محمدی
مغزهای کوچک‌ زنگ‌زده / پیمان شادمانفر

ممکن است شما دوست داشته باشید